Arvidsborgs förskolas vision
Arvidsborg - en nyfiken förskola
Vi når vår vision genom att vara lyhörda, erbjuda tillåtande miljöer och genom att ta vara på barns utforskande.
Barnet
Vi tror på det kompetenta barnet. Det är viktigt för oss att barnen utmanas i precis rätt nivå och vi är angelägna om att barnet känner vårt stöd och upplever framgång i sin utveckling. Då är vår kunskap om barnets erfarenheter, kunskaper och förmågor betydelsefullt, men även att vi erbjuder stöd så som tillgängliga miljöer, TAKK och bildstöd.
Kvalitet och utveckling
Vi har en ambition att bli en förskola med ännu högre kvalitet och arbetar därför på ett metodiskt och systematiskt sätt med vårt kvalitets- och utvecklingsarbete.
Under läsåret 2023/2024 och 2024/2025 kommer vi särskilt att arbeta med att utveckla vårt språkutvecklande arbete. Målet är att ge varje enskilt barn ett så rikt språk som möjligt! Vi inleder med att fokusera på högläsning. Vi strävar efter att nå en likvärdighet inom förskolan där vår högläsning:
- används som en medveten metodik i vår utbildning och undervisning
- genomförs både planerat och spontant
- genomförs med kontinuitet
- stimulerar barns lust och vilja att läsa (både viljan att bli lästa för och viljan att kunna läsa själv)
- kompenserar högläsningen i hemmet
Grupperande arbetssätt
Vi arbetar grupperande vilket innebär att barngruppen delas i mindre gruppen under största delen av dagen. Detta medför att dialogen mellan oss och barnen har fått ett större djup, men det gör också att vårt arbete med att följa varje enskilt barns intresse, kunskaper och förmågor har fått en högre kvalitet.
Projekt
Vi arbetar numera med projekt i stället för tema. Detta har visat sig vara framgångsrikt på flera plan, såväl för barn som vårdnadshavare som personal. Vi lyckas ta till vara på barnens nyfikenhet på ett bättre sätt och vi lyckas öka deras möjligheter till delaktighet och inflytande. Under läsåret arbetar vi i våra projekt utifrån en gemensam bok: Kurrans skatt av Lisa Moroni.
Förskolans miljöer
Under de senaste läsåren har vi prioriterat att utveckla våra miljöer, såväl inom- som utomhus. Idag utgår de från målen i läroplanen på ett mer tydligt sätt än tidigare och att vi är skickligare på att skapa miljöer som väcker barnens nyfikenhet och intresse men som också utmanar dem. Materialet som finns i våra miljöer väljs noggrant ut och placeras med stor eftertanke.