Utforskande arbetssätt
Vi arbetar utifrån ett utforskande arbetssätt där barnens intresse och nyfikenhet är i fokus för lärande. Vi ger barnen möjlighet till inflytande och delaktighet i sin egen utveckling.
På förskolan arbetar vi enhetsvis med mindre barngrupper där vi ser det relationella lärandet som en viktig faktor för barnets trygghet och inlärning. Därför arbetar vi aktivt med att bygga en trygg relation till barnen. En god relation är nyckeln till lärandet.
Förskolans lärmiljö är kreativ, föränderlig och inspirerande och bygger på barnens intresse.
Små grupper
På vår förskola ser vi det relationella lärandet som en viktig del för vår utbildning och därför arbetar förskolan enhetsvis med mindre barngrupper som sedan delas upp i små undervisningsgrupper. Det innebär att de yngre barnen oftast är i en grupp på cirka 4-5 barn och de äldre barnen i en grupp på cirka 7-8 barn. I dessa grupper befinner sig sedan barnet större delen av dagen, där mycket av den planerade undervisningen genomförs.
När ett barn får befinna sig i mindre sammanhang kontinuerligt, där undervisning och lärande utgår ifrån gruppen ser vi goda resultat för individens utveckling. En stor påverkan är att barnet får större möjlighet till inflytande och delaktighet vilket gör att pedagogerna kan anpassa undervisningen efter gruppens utveckling.
Kompassens värdegrund
Vi bemöter alla med intresse och engagemang!
Vi visar förståelse och respekt för varandra och vi tar tillvara på våra likheter och olikheter – alla har lika värde!
Vi har en öppen kommunikation och är lyhörda inför barn, vårdnadshavare och varandra!
Vi är medvetna om att vi som vuxna är viktiga förebilder och tar ansvar för vårt förhållningssätt!