Utforskande arbetssätt
Vi arbetar utifrån ett utforskande arbetssätt där barnens intresse och nyfikenhet är i fokus för lärande. Detta ökar barnens möjlighet till inflytande och delaktighet i sin egen utveckling.
På förskolan arbetar vi grupperande, där barnen deltar i sin mindre grupp stora delar av dagen där vi ser det relationella lärandet som en viktig faktor. Därför arbetar vi aktivt med att bygga en trygg relation till barnen. En god relation är nyckeln till lärandet.
Förskolans lärmiljö är kreativ, föränderlig och inspirerande och bygger på barnens intresse.
Små grupper
På vår förskola ser vi det relationella lärandet som en viktig del för vår utbildning och därför arbetar samtliga avdelningar grupperande i små barngrupper. Det innebär att de yngre barnen oftast är i en grupp på cirka 4-5 barn och de äldre barnen i en grupp på cirka 7-8 barn. I denna grupp befinner sig sedan barnet större delen av dagen, där mycket av den planerade undervisningen genomförs.
När ett barn får befinna sig i mindre sammanhang kontinuerligt, där undervisning och lärande utgår ifrån gruppen ser vi goda resultat för individens utveckling. Det som har stor påverkan är att barnet får större utrymmer till inflytande och delaktighet.
Kompassens värdegrund
Vi bemöter alla med intresse och engagemang!
Vi visar förståelse och respekt för varandra och vi tar tillvara på våra likheter och olikheter – alla har lika värde!
Vi har en öppen kommunikation och är lyhörda inför barn, vårdnadshavare och varandra!
Vi är medvetna om att vi som vuxna är viktiga förebilder och tar ansvar för vårt förhållningssätt!