- Start
- Bygga, bo och miljö
- Vatten och avlopp
- Dricksvatten
Dricksvatten
Kävlinge kommun ansvarar för dricksvattenledningarna och distributionen av det kommunala dricksvattnet, men producerar inget eget dricksvatten. Produktionen av dricksvatten ansvarar Sydvatten för och varje år levereras cirka 2 miljoner kubikmeter dricksvatten till Kävlinge kommun.
Normalvärden för dricksvattnet
- Mjukt vatten med en hårdhet på cirka 3,4 dH°.
- Vattentrycket ligger på mellan 3-5 bar.
- pH-värde: cirka 8,5.
Om vårt dricksvatten
Visste du att Kävlinge kommuns dricksvatten kommer från sjön Bolmen i Småland? Kävlinge kommun producerar inget eget dricksvatten, utan är delägare i Sydvatten tillsammans med 16 andra delägarkommuner.
Vattnet leds via en 8 mil lång tunnel och en 2,5 mil lång råvattenledning till Ringsjöverket i Eslövs kommun där vattnet renas, innan det levereras till Kävlinge kommun.
Mer information om vattenproduktionen finns hos Sydvatten Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Dricksvattenkvalitet
I kommunen kontrolleras vattnet enligt ett kontrollprogram för att säkerställa kvaliteten. Kraven regleras i Livsmedelverkets föreskrifter om dricksvatten, LIVSFS 2022:12 Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.. Provtagning görs regelbundet på flera olika platser i kommunen, både på ledningsnätet och hos abonnenter. Sammanställning av resultatet från undersökningarna 2023 finns här. Pdf, 138.3 kB.
Pris
Priset för en liter kranvatten i Kävlinge kommun är cirka 1,1 öre. Flaskvatten kostar upp emot tusen gånger mer än kranvatten. Det betyder att du kan dricka cirka 1 000 liter kranvatten för samma pris som när du köper en liter vatten på flaska.
Vattnets hårdhet
Vattnets hårdhet är ett mått på hur mycket kalcium och magnesium vattnet innehåller. Kävlinge har ett mjukt vatten som normalt ligger mellan 3 och 4 °dH. Det mjuka vattnet gör att du kan använda mindre disk- och tvättmedel samt att hushållsmaskiner som använder vatten inte kalkar igen så lätt. Även kläder håller lite längre eftersom det fastnar mindre kalk när tvätten torkar. Du behöver inte fylla på salt i diskmaskinen.
Problem med vattnet
Oftast fungerar allt som det ska, men nedan hittar du lite information om fel och problem som kan uppstå. Är du orolig så kan du alltid höra av dig till oss.
Dåligt vattentryck
Kontrollera så att ventilerna innan och efter vattenmätaren är helt öppna. Kontrollera trycket i mer än en kran, är det inte dåligt tryck i alla kranar så kan silen i aktuell kran vara igensatt. Om det är lika dåligt tryck i hela huset, kan du fråga grannarna om de också upplever att det är dåligt tryck. Om flera hushåll upplever dåligt tryck kan ni göra en felanmälan till kommunen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Dålig lukt och/eller smak
Oftast brukar problemen bero på att omsättningen i fastighetens ledningar varit för låg. För att få kallt och friskt vatten i kranen behöver du ofta spola i kranen en stund. Om ledningarna i din fastighet är långa och vattnet har stått stilla länge (till exempel över natten), blir vattnet varmt och dessutom kan vattnet smaka konstigt pga utfällningar från materialet i fastighetens ledningar.
Missfärgat eller grumligt vatten
Kontrollera gärna servicemeddelande på startsidan på kommunens hemsida. Om VA-avdelningen gjort något ledningsarbete i närheten, kan vattnet tillfälligt vara missfärgat. Är vattnet gult/brunt kan det vara rost som lossnat från ledningarna vid till exempel en vattenläcka eller större vattenuttag från en brandpost. Om vattnet är vitt, kan luft ha kommit in i ledningen vid ett ledningsarbete. Prova att låta vattnet rinna 10-15 minuter, är det fortfarande missfärgat efter spolning så gör en felanmälan till kommunen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster..
Är varmvattnet missfärgat men inte kallvattnet, så är det problem inne på din fastighet då VA-avdelningen bara distribuerar kallvatten.
Bor du i lägenhet så kontrollera med din hyresvärd/fastighetsägare om det genomförts något arbete i VA-arbete internt på fastigheten.
Om ditt vatten är grönt och du har fjärrvärme, så det förmodligen hål på värmeväxlaren.
Vattenmätare
I Kävlinge kommun finns drygt 8 000 vattenmätare installerade hos våra dricksvattenabonnenter. Vattenmätaren tillhör VA-verket och mäter din vattenförbrukning. Mätaren byts vart 10:e år för att säkerställa att mätningen fungerar. Den gamla mätaren skickas i väg för provning.
Fastighetsägarens ansvar
Mätaren får inte byggas in eller placeras bakom tung utrustning. Det är din skyldighet att se till att det finns fritt utrymme runt mätaren och att den är monterad i en vattenmätarkonsol som är fast förankrad. Det är du som fastighetsägare som äger och ska underhålla själva installationen (allt utom vattenmätaren). VA-verket ska kunna byta mätaren utan att ledningar går sönder eller ventiler måste bytas. Här kan du läsa mer om vad du bör tänka på inför ett vattenmätarbyte. Pdf, 728.1 kB, öppnas i nytt fönster.
Då vattenmätaren är vattenfylld måste den sitta på ett varmt och torrt ställe för att inte frysa sönder. En sönderfryst vattenmätare kan orsaka stora vattenskador som är kostsamma att åtgärda. Glöm inte att kontrollera vattenmätaren vid längre strömavbrott vintertid, då risken finns att mätaren fryser sönder. Om vattenmätaren fryser sönder debiteras du som kund för bytet till en ny vattenmätare enligt gällande VA-taxa.
Mätaren är försedd med en plombering för att hindra otillåten nedmontering av mätaren. Det är inte tillåtet att bryta plomberingen. Behöver du bryta plomberingen, kontakta alltid VA-verket innan förseglingen avlägsnas.
Mekaniska vattenmätare
För dig som bor i villa/radhus och har en mekanisk vattenmätare (se bild nedan) gäller självavläsning, vilket innebär att du en gång om året får ett självavläsningskort från oss. Du kan välja mellan att lämna mätarställningen på nätet, att ringa in den eller att skicka in talongen. Inloggningsuppgifter till nätet och telefonnummer står i instruktionerna på självavläsningskortet. Om vi inte fått in din avläsning på det utsatta senaste datumet får du en påminnelse med nya inloggningsuppgifter. Du kan även lämna in din avläsning via den digitala portalen Mitt VA. Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
Mellan avläsningarna beräknar VA-verket din mätarställning och den baseras på din föregående årsförbrukning. Om du under året betalt mer eller mindre än vad du faktiskt förbrukat, justeras det på fakturan du får nästa gång du läser av din vattenmätare.
Information till fastighetsägare - broschyr om vattenmätare Pdf, 598.4 kB, öppnas i nytt fönster.
Digitala vattenmätare
Sedan 2021 har vi börjat installera digitala vattenmätare. De digitala mätarna fjärravläses, vilket innebär att förbrukningsdatan rapporteras in automatiskt. Dessa mätare har större mätnoggrannhet än de gamla mekaniska mätarna och ger viktig information om eventuella läckor, både i din fastighet och på kommunens ledningsnät. Genom att titta till din mätare då och då, kan du upptäcka eventuella fel i dina VA-installationer, till exempel en rinnande toalettstol. Läs mer om hur du ska tolka informationen i displayen här. Pdf, 1.5 MB, öppnas i nytt fönster.
Hållbar vattenanvändning
I Sverige har vi vant oss vid lyxen att få rent, friskt dricksvatten direkt ur kranen. För att vi ska klara framtidens utmaningar behöver vi alla övergå till en mer hållbar vattenanvändning. Även om det är gott om vatten kan ett längre högtryck med torka eller överanvändning leda till risk för vattenbrist då kapaciteten är begränsad i vattenverket. Genom att spara på vattnet hjälps vi åt att få det att räcka till alla.
Besparingstips i hemmet
- Åtgärda droppande kranar och rinnande toalettstolar. På en månad kan en droppande kran läcka vatten motsvarande 11 badkar!
- Stäng kranen när du borstar tänderna, tvålar in dig och tvättar håret.
- Ta en dusch istället för ett bad.
- Kör bara diskmaskinen eller tvättmaskinen när den är full.
- Låt inte kökskranen stå och rinna i onödan. Använd en balja när du diskar eller sköljer grönsaker.
- Byt kranar och duschmunstycken till snålspolande alternativ.
- Ställ en bringare med vatten i kylen så har du tillgång till kallt vatten hela tiden utan att behöva spola fram kallvatten varje gång du är törstig.
Vattentips för trädgården
- Höst och sensommar är bästa tiden för att anlägga ny gräsmatta, plantera häck eller andra växter eftersom det då generellt är svalare och fuktigare, vilket innebär att du inte behöver vattna lika ofta.
- Vattna rabatter med kanna eller droppslang. Då hamnar vattnet där du vill ha det.
- Om du tvunget måste vattna med vattenspridare, gör det då sent på kvällen eller natten. Då är vattenförbrukningen som lägst i kommunen och vattnet riskerar inte att avdunsta i solen.
- Samla regnvatten i en tunna och använd det till bevattning.
Läs om hur du skördar regnvattnet. - Täck öppna jordytor i dina odlingar med till exempel gräs, halm eller löv. Då får du naturligt bättre odlingsjord och behovet att vattna minskar då avdunstningen blir mindre.
Fylla och tömma pool
Att fylla poolen med dricksvatten är en ofattbar lyx och en omöjlighet på många håll i världen. Under senare år har det i Sverige blivit allt populärare med egen pool. Tänk på att en normalstor villapool kan rymma lika mycket vatten som en person förbrukar under ett år.
Inför och under säsongen
- Fyll poolen tidigt på säsongen, långsamt och på natten när vattenförbrukningen är som lägst i kommunen. Se till att slangen ligger över vattenytan hela tiden, då förorenar du inte dricksvattennätet med poolvatten om det skulle bli baksug i ledningen.
- Håll poolen ren med till exempel reningspump och klor, så slipper du byta vatten under sommaren.
- Använd ett pooltäcke, så minskar avdunstningen.
Efter säsongen
- Inför tömning av poolen, måste vattnet avkloreras för att inte skada växt- eller djurlivet. För större pooler kan avkloreringsmedel användas. För mindre pooler räcker det att låta poolvattnet stå några dagar utan pooltäcke, så det fria kloret förbrukas.
- Lämpligast är att tömma ut vattnet långsamt på gräsmattan eller i rabatterna på den egna fastigheten.
- I andra hand kan vattnet släppas långsamt till dagvattennätet.
Sprinklervatten i byggnader
Kävlinge kommun garanterar inte att visst vattentryck eller viss vattenmängd per tidsenhet alltid kan levereras. Därför bör ett sprinklersystem utrustas med ett tillhörande vattenmagasin. Fastighetsägaren ansvarar för att installationen utförs så att ingen återströmning kan ske.
Om byggnationen medför att ytterligare servisledningar behöver dras fram till fastigheten så skall avgift erläggas enligt gällande VA-taxa.
Tillgång till vatten vid kris och störningar
Om något inträffar som gör att kommunens dricksvattenförsörjning inte fungerar, kan kommunen placera ut nödvattentankar. Det går inte att förutse när en allvarlig störning kan inträffa, därför är det bra om du som privatperson eller verksamhetsutövare är förberedd. I en sådan situation kommer tillgången till dricksvatten vara ytterst begränsad.
För privatpersoner
Nödvatten som tillhandahålls vid större störningar i dricksvattenleveransen är till för privatpersoner och inte verksamheter. Vattentankar kommer att placeras ut i enlighet med kommunens nödvattenplan, exakta platser kommer i händelse av störning aviseras på kommunens hemsida. I början av en kris kan det dock ta tid innan nödvattentankar finns på plats. Du bör därför har sparat dricksvatten i flaskor och dunkar hemma på en mörk och sval plats, så du klarar dig något dygn.
Vid hämtning av vatten från nödvattentankar måste du som privatperson själv ha dunkar eller flaskor med dig, så var gärna förberedd och se till att ha några större dunkar eller flaskor hemma för ändamålet. Under dag 1-3 utan vatten i kranen tilldelas 3 liter vatten per person och dag, denna mängd ska räcka till matlagning och dryck. Observera att vatten från nödvattentankar bör kokas innan förtäring.
För att spola på toaletten, diska och tvätta dig kan du hämta vatten från till exempel hav, bäck, trädgårdstunna, damm, pool eller liknande.
För verksamhetsutövare
Fastighetsägare och verksamhetsutövare har vid en störning i dricksvattenleveransen ett eget ansvar för att skapa alternativa lösningar för sanitet/hygien och övriga vattenkrävande aktiviteter eller processer.
Samhällsviktiga verksamheter som till exempel vårdcentraler, skolor och äldreboenden kommer att förses med nödvattentankar enligt kommunens nödvattenplan, men övriga verksamheter måste själv lösa sin dricksvattenförsörjning. En rekommendation till övriga verksamhetsutövare är att lägga till dricksvattenbrist i verksamhetens riskanalys och utifrån resultatet av analysen planera och förbereda verksamheten.