Dela

Tipsa en kompis
Dela på Facebook Dela på LinkedIn

Stopp i avloppet

Förebygg problem genom att endast spola ner kiss, bajs och toalettpapper. Sätt in en papperskorg i badrummet så är det enklare att göra rätt.

Har problem redan uppstått och du har stopp i avloppet så ska du börja med att kontrollera om det är stopp i alla avlopp eller ej. Är det inte stopp i alla avlopp så sitter stoppet innanför fastighetsgränsen, alltså på din ledning. Kan du inte lösa stoppet själv så kan du anlita en spolfirma.

Är det stopp i samtliga avlopp i fastigheten så sitter troligen stoppet på servisledningen. Servisledningen är den ledning som förbinder fastighetens ledningssystem med det kommunala som ligger i gatan. Servisledningen består av två delar, den privata servisledningen som sträcker sig inne från fastigheten och ut till förbindelsepunkten som brukar vara belägen ca 0,5 m utanför fastighetsgräns. Den andra delen, den kommunala servisledningen, sträcker sig mellan förbindelsepunkten och det kommunala nätet. På flera fastigheter sitter en rensbrunn i förbindelsepunkten dvs ca 0,5 m utanför fastighetsgräns, i jämnhöjd med vattenservisventilen.

Hittar du detta lilla runda brunnslock så kan du försiktigt försöka lyfta på det (inte ett stort som sitter i gatan) är det tomt i brunnen så är stoppet troligen på fastighetens sida. Står det däremot vatten i brunnen så är stoppet på kommunens sida. Vänligen felanmäl det omgående då det i värsta fall är stopp ute på huvudledningen och flera kan bli drabbade. När du kontaktar oss så får du gärna nämna att du tittat i brunnen och att det står vatten där.

Hittar du inte någon samlingsbrunn, varken inne på fastigheten (de flesta fastigheter har det) eller ute vid förbindelsepunkten, så kontakta ossöppnas i nytt fönster så kommer vi ut och tittar!

Har du stopp i samtliga avlopp i fastigheten kan du alltid kontakta oss. Vi åker då ut och konstaterar om stoppet är på vår eller fastighetsägarens sida. Vi fakturerar inte för att vi åker ut och kontrollerar. Är stoppet på VA-avdelningens sida så kommer personalen på plats att ringa ut en spolbil för att lösa problemet annars får du själv kontakta en spolfirma.

VA-avdelningen betalar som regel inte fakturor för spolbilar utringda av privata fastighetsägare.

 

Man som tittar ner i en rensbrunn


Uppdaterad 2018-06-20

 

E-post
kontakt@kavlinge.se

Telefonnummer
046-73 90 00

Organisationsnummer: 21 20 00 1058

 

Postadress
Kävlinge kommun
Verksamhetens namn
244 80 Kävlinge

Besöksadress
Kullagatan 2, Kävlinge

 

Öppettider
Måndag 08.00 - 16.30
Tisdag 08.00 - 17.00
Onsdag 08.00 - 16.30
Torsdag 08.00 - 16.30
Fredag 08.00 - 15.00

FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER