- Start
- Kommun och politik
- Diarium, insyn och överklagan
Diarium, insyn och överklagan
Genom offentlighetsprincipen har alla rätt att läsa de offentliga, allmänna handlingar som finns hos kommunen, samlade i kommunens diarium. Den som är missnöjd med ett kommunalt beslut, avslag, tillgänglighet eller hantering av personuppgifter kan också överklaga eller anmäla det.
Så tar du del av allmänna handlingar
- Sök i webbdiariet på webbplatsen Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.
- Läs handlingarna på plats hos kommunen, Kommunhuset.
- Kontakta respektive nämnd via mejl och begär ut handlingarna
- Kontakt Kävlinge på telefon 046-73 90 00
Kommunen har ingen skyldighet att lämna ut handlingarna elektroniskt via e-post. Enligt tryckfrihetsförordningen ska handlingarna lämnas ut genast eller så snart det är möjligt, det vill säga samma dag eller högst inom några dagar.
Sök efter inkomna ärenden i webbdiariet
Webbdiariet uppdateras klockan 12 varje dag. Här kan då söka på handlingar upprättade efter den 13 november 2020.
Så söker du i webbdiariet
- Öppna denna länk i Chrome eller Edge som webbläsare: https://webdiarie.kavlinge.se/webdiary/ Länk till annan webbplats.
- Sök via datumfälten eller i sökfunktionerna veckans ärenden/handlingar respektive dagens ärenden/handlingar.
- Klicka på SÖK (inte Enter) för att slutföra sökningen.
Observera! I webbdiariet finns ett fel som gör att det inte går att söka på år, så använd inte År-funktionen.
Allmänna handlingar i kommunens diarium
Kommunen och alla offentliga förvaltningar måste registrera, förvara och arkivera sina allmänna handlingar. De ska hållas ordnade, så att man lätt kan hitta det man söker. Det är registratorn i varje förvaltning/sektor som ordnar handlingarna i ett diarium.
Kommunen registrerar ärenden så snart de initieras, när handling kommer in till kommunen eller när kommunen påbörjar sitt arbete med ett ärende. I kommunens diarium kan det därmed förekomma ärenden som vi fortfarande arbetar med. Dessa ärenden är inte upprättade ännu, vilket innebär att handlingarna i ärendet inte är allmänna handlingar.
Så överklagar du avslag och beslut
Det finns två olika sorters överklaganden: förvaltningsbesvär och laglighetsprövning. Du kan inte välja vilket sätt du överklagar på, utan vilken typ av överklagan avgör.
Om det rör ett avslag som rör dig personligen, är det ett förvaltningsbesvär.
Rör det ett kommunalt beslut som du anser bryter mot en lag eller författning, att kommunen överskridit sina befogenheter, är det en laglighetsprövning som ska till.
Missnöje med hantering av personuppgifter
Om du varit i kontakt med Kävlinge kommun angående hur vi hanterar dina personuppgifter sett till Dataskyddsförordningen och inte är nöjd med svaret och/eller åtgärderna, kan du kontakta Integritetsskyddsmyndigheten (IMY).