- Start
- Kommun och politik
- Kommunfakta
- Kävlinge kommuns platsvarumärkesresa
Kävlinge kommuns platsvarumärkesresa
Följ med på en platsvarumärkesresa för att utveckla kommunens attraktivitet vad gäller att bo, leva och verka i - allt i enlighet med de politiskt antagna målen.

Perioden 10-31 mars letar vi efter "kommunandan" - vårt gemensamma DNA. Har du någon koppling till Kävlinge kommuns orter och byar vill vi låna 5 minuter av din tid. Dina svar är helt anonyma.
Under 2024 startade Kävlinge kommun ett platsvarumärkesarbete för att framtidssäkra vår lilla del av världen och stå oss i konkurrensen om boenden, företagare, besökare och arbetstagare i regionen. Våra företag behöver kunna rekrytera talanger, turistnäringen vill locka fler besökare, och vi behöver bli fler människor som bosätter sig här så att vi kan fortsätta erbjuda högkvalitativ välfärd och service.
Vi är alla ambassadörer för Kävlinge kommun
Geografiskt omfattar arbetet alla kommunens orter och byar. Det är vi som bor och verkar i området som gemensamt äger platsvarumärket. Därför är det här inget arbete som kommunen kan göra på egen hand, utan det måste involvera många människor i alla åldrar.
Målsättningen är att invånare, företag och föreningar vill vara med och sprida bilden av Kävlinge kommun.
Det är vi bor och verkar i området som gemensamt äger platsvarumärket.
Processen för att utveckla platsvarumärket
Det är framförallt det som görs på platsen, men även det som sägs om Kävlinge kommun som skapar ett starkt platsvarumärke. Vi måste säkerställa att berättelserna om vår plats överensstämmer med det vi är idag och det vi vill vara i framtiden. Därför genomförs ett antal insatser som ger oss rätt input för arbetet.
Nulägesanalys
Våren 2025 genomförs en nulägesanalys som ger en bild av hur platsen Kävlinge kommun uppfattas internt och externt. Vi tar pulsen på hur platsen mår, vilka utmaningar och möjligheter som finns samt hur vi kan inspireras av andra platser.
Nulägesanalysen består bland annat av:
- Medieanalys
- Lokal enkätundersökning
- Regional attitydundersökning
- Benchmark och inspiration av andra relevanta platser
- Djupintervjuer
- Analysworkshop inklusive mål och målgrupper
Det är framförallt det som görs på platsen, men även det som sägs om Kävlinge kommun som skapar ett starkt platsvarumärke.
Samskapandefasen
Efter nulägesanalysen genomförs en samskapande fas. För att berättelsen om en plats ska stämma överens med verkligheten och människorna som redan valt den, behöver ett brett samskapande ske. Därför kommer representanter från näringsliv, föreningsliv, byggentreprenörer och invånare att vara delaktiga.
Därefter går vi in i fasen med att forma varumärkesplattform och tillhörande platsstrategi.
Implementeringsplan och verktygslåda
När strategin är klar ska vi ta fram en implementeringsplan. Här tydliggör vi alla kan jobba för att stärka vår plats attraktivitet.
Ambitionen är också att få fram en verktygslåda av material som foton, texter och annat som vi, företag, föreningar och invånare kan använda sig av.
Ambitionen är också att få fram en verktygslåda av material som foton, texter och annat som vi, företag, föreningar och invånare kan använda sig av.
Alla är välkomna!
Alla är välkomna ombord på platsvarumärkesresan. Vill din förening eller företag engagera sig, vara delaktiga och ta del av exempelvis verktygslådan är ni välkomna att ta kontakt med oss!
- Mejla kontakt@kavlinge.se och ange "Varumärkesresan" i ämnesraden.