Sammanfattning av synpunkter och idéer inkomna under medborgardialogen om Framtidens seniorrestaurang den 25 november 2019 på Ligustern i Furulund
Varför besöker man kommunens seniorrestauranger?
- För gemenskap
- För att äta god husmanskost
- För att man vet att maten är näringsriktig
- Träffa vänner
- Bättre pris än närliggande restauranger
- Finns ett mervärde i att restaurangerna är på träffpunkterna
Varför väljer man att inte besöka kommunens seniorrestauranger?
- Öppettiderna passar inte
- Serverar inte middag på kvällen
- Få alternativ
- Oftast husmanskost som alla kanske inte önskar till lunch
- Tycker att priset är högt
- Blir påmind om sjukdom då man ser de som har sämre fysisk hälsa
- Känns inte som en restaurang utan mer som en bespisning
- En 65 åring ser idag sig inte som äldre och väljer då kanske inte att besöka denna typ av restaurang
Hur ska framtidens seniorrestaurang se ut?
- Längre öppettider, servera lunch till kl 14 minst
- Helgöppet
- Servera middag på kvällen
- Alltid ha något lättare varmt alternativ på dagen
- Välkomnande
- Mer restaurangliknande med ”hovmästare” eller ”värdinna”
- Vara en del av träffpunkten med mycket aktiviteter
- Möjligt att beställa catering eller boka restaurang med mat andra tider än de vanliga öppettiderna
- Mysig, mer avdelat för lägre ljudvolym
- Varierande möblering t ex soffgrupp där man kan dricka kaffe
Inkomna förslag
Möjliggöra för äldre att äta lunch på skolrestaurangerna efter att eleverna ätit för att kunna välja att äta modernare mat, är en stor fördel om man bor exempelvis i Dösjebro där det inte finns någon seniorrestaurang
Restaurangerna behöver marknadsföra sig bättre
Ha olika menyer i de olika restaurangerna, t ex måndag har Billingshäll husmanskost, tisdag har Ligustern husmanskost
Återinföra matbussen (gratis) som kan köra personer till den restaurang där de vill äta den dagen