Dela

Tipsa en kompis
Dela på Facebook Dela på LinkedIn

Frågor och svar färdtjänst och taxiresor

Varför häver ni avtalet?

Vi har blivit uppmärksammade på att flera av Taxi Trelleborgs underleverantörers taxitrafiktillstånd från Transportstyrelsen har dragits in. De har även bytt ut underleverantörer allt eftersom deras tillstånd har återkallats och denna omsättning på underleverantörer visar på systematiska oegentligheter i verksamheten. Vi var därför tvungna att häva avtalet med Taxi Trelleborg så snart vi fick kännedom om det indragna tillståndet.

Varför gjorde ni inte det här långt tidigare?

Det fanns inga grunder för att häva avtalet tidigare. Vi hävde avtalet så snart vi fick kännedom om att flera av Taxi Trelleborgs saknar taxitrafiktillstånd och det pågår systematiska oegentligheter i verksamheten.

Vad har kommunen gjort för att kontrollera om taxileverantören har haft korrekta tillstånd?

Kommunen drar ut registreringsbevis, belastningsregister, trafiktillstånd och andra ekonomiska och juridiska kontroller med jämna mellanrum från huvudleverantören gällande de av kommunen godkända underleverantörer. Den senaste gången det gjordes en kontroll över huvudleverantören ur ekonomiska och juridiska aspekter var den 7 september.

Har färdtjänstresenärerna och barnen som åkte i bilarna påverkats av bolagets oegentligheter?

Vi är nöjda med hur förarna har skött skolskjutsen och verksamheten har fungerat mycket bra under avtalstiden. Anledningen till att kommunen häver avtalet handlar om att bolaget inte har skött bolaget på korrekt sätt.

Kan ni veta att bilarna har varit säkra och besiktigats som de skulle?

Vi tror inte att det har varit några risker med att åka med bilarna men trots det ser vi mycket allvarligt på att Taxi Trelleborg har underlåtit att besiktiga bilarna.

Varför väntade ni inte med att häva avtalet tills ni kunde garantera en smidig övergång till ny leverantör?

Enligt reglerna om beställaransvar är det straffbart att beställa transporter av ett företag vid kännedom om att det saknas tillstånd. Vi var därför tvungna att häva avtalet så snart vi fick veta att Taxi Trelleborgs avtal dragits in.

Kommer planerade resor att utföras imorgon, tisdag?

Vi har arbetat hårt under dagen för att hitta lösningar för alla resenärer. Vi kommer att kontakta alla berörda med information.

Skolskjutsresor med taxi kommer att löpa på som förut utan att vårdnadshavare kommer att göra något. Taxi Kävlinge och deras samarbetspartners kommer hantera körningarna.

Alla färdtjänstresor måste dock bokas på nytt, även de som är schemalagda till arbete, dagverksamhet och daglig verksamhet. Här får man kontakta Taxi Kävlinge.

Observera att upphämtningsplatsen kommer att bli på den plats som står i beslutet vilken kan vara på ett annat ställe än den plats som Taxi Trelleborg hämtade upp. Löpande information kommer att läggas ut på vår hemsida kavlinge.se.

Kommer ni att upphandla en ny taxileverantör nu?

Vi har löst de närmaste dagarna och därefter arbetar vi på en tillfällig lösning fram till dess att vi går ut med en upphandling.

Uppdaterad 2020-10-05

 

E-post
kontakt@kavlinge.se

Telefonnummer
046-73 90 00

Organisationsnummer: 21 20 00 1058

 

Postadress
Kävlinge kommun
Verksamhetens namn
244 80 Kävlinge

Besöksadress
Kullagatan 2, Kävlinge

 

Öppettider
Måndag 08.00 - 16.30
Tisdag 08.00 - 17.00
Onsdag 08.00 - 16.30
Torsdag 08.00 - 16.30
Fredag 08.00 - 15.00

FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER

Facebook logga