Kommunikationspolicyn är ett gemensamt förhållningssätt i informations- och kommunikationsfrågor. Den ska bidra till en samsyn kring vad som menas med god kommunikation i Kävlinge kommun.
Kommunikationen i Kävlinge kommun ska utgå från värdeorden öppenhet, engagemang och utveckling. God kommunikation innebär dessutom för Kävlinge kommun att den:
Syftet med en väl fungerande intern kommunikation är att alla medarbetare ska ha kunskap och förståelse för verksamheten, visionen, mål, strategier och resultat.
De kanaler för intern kommunikation som vi använder idag är:
Syftet med den externa kommunikationen är att kommuninvånarna ska vara välinformerade och delaktiga i kommunens verksamhet. De ska känna till den service de få och hur de kan påverka kommunens verksamhet. Kommunen ska medverka till insyn och demokrati, bland annat genom att informera om planer och beslut. Med öppen kommunikation skapas trovärdighet och förståelse för kommunens verksamhet.
Kommunen har en uttalad ambition att skapa en bättre medborgardialog. En bra dialog förutsätter att vi är bra på att lyssna och ta till oss synpunkter; att vi bemöter kritik och att vi möter medborgarnas åsikter och förslag.
De viktigaste kanalerna för extern kommunikation är kommunens medarbetare, som representanter för verksamheten.
Andra externa kanaler är:
Granskningen av all offentlig verksamhet är en viktig uppgift för massmedia och för kommunen är media en viktig kanal för att kommunicera budskap till kommuninvånare och samarbetspartners. Det är därför viktigt att alla kommunens medarbetare tillsammans kommunicerar Kävlinge kommuns budskap på ett professionellt sätt och att ger media en god service. Det görs genom att vi är tillgängliga, öppna och snabba i våra kontakter med media.
En tydlig kommunikation förutsätter även en visuell enhetlighet och tydlighet i avsändaren. Den grafiska profilen är styrande för alla produktion av informationsmaterial, såväl tryckt som elektroniskt.
Information om Kävlinge kommuns grafiska profil
Som krissituation räknas allvarliga eller extraordinära händelser och svåra påfrestningar, då vår organisations vanliga rutiner och resurser inte klarar av att hantera situationen. Det kan till exempel handla om allvarliga olyckor eller bränder, naturkatastrofer eller förtroendekriser. Vad som är en krissituation bedöms från fall till fall av jourhavande tjänsteman eller kommundirektör.
Postadress
Kävlinge kommun
Verksamhetens namn
244 80 Kävlinge
Besöksadress
Kullagatan 2, Kävlinge
Öppettider
Måndag 08.00 - 16.30
Tisdag 08.00 - 17.00
Onsdag 08.00 - 16.30
Torsdag 08.00 - 16.30
Fredag 08.00 - 15.00
FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER