Dela

Tipsa en kompis
Dela på Facebook Dela på LinkedIn
Nyheten är äldre än 6 månader och är kanske inte längre aktuell.

Flashmob och digitala testlektioner på Skönadalsskolan

Fler elever står i flera rader och dansar till en film på storbildskärm.

På Skönadalskolan förbereder sig lärare och elever just nu inför eventuell skolstängning. Lärare och elever testar tekniken och lär sig hur det digitala klassrummet fungerar. De undersöker även nya sätt att skapa god undervisning i digital miljö där eleverna samtidigt känner samhörighet.

Skönadalskolan i Hofterup övar inför eventuell skolstängning. Fokus ligger på att se till att både lärare och elever känner sig trygga i den digitala skolmiljön, men likaså att utforska nya vägar för att skapa sammanhållning och gemenskap om man inte ses i klassrum och på raster.

Elin sitter vid ett bord framför en dator där en bild visas av henne från datorns kamera.

Elin Ahx, rektor på SKönadalskolan, tycker att det är viktigt att även hon som ledare visar att hon vågar testa och utmana sig med de digitala verktyg och arbetsätt, bland annat genom att sända live till alla klassrum.

Grundskolorna i Kävlinge kommun förbereder sig för om det blir aktuellt med stängning av skolverksamheten på grund av coronapandemin.

- Det underlättar att vi redan har kommit långt som digital skolkommun. Alla elever har en ipad eller dator, och såväl pedagoger som elever är vana vid digitala verktyg. Vi kan fokusera på att skapa nya arbetssätt som både elever och lärare kan känna sig trygga i inför eventuell fjärr- och distansundervisning, säger Elin Ahx, rektor på Skönadalsskolan.

På Skönadalsskolan bekantar de sig just nu med det som eventuellt komma skall. Lärare och elever testar tekniken och lär sig hur det digitala klassrummet fungerar. De undersöker även nya sätt att skapa god undervisning i digital miljö där eleverna samtidigt känner samhörighet.

Lär sig nytt genom glädje och nyfikenhet

Tre fredagar i rad har Elin Ahx via livesändning bjudit in alla klasser att umgås tillsammans i det digitala klassrummet. De har kört flashmob i klassrummen, och fredags utmanande lärarna eleverna i linedance.

- Klass 5B är ni med oss? frågar Elin Ahx från sin dator som visas på storbildskärm i alla klassrum.

Eleverna i klass 5B svarar genom rop, tjut, studs och viftande armar som syns och hörs i samtliga klassrum. När alla klasser har uttryckts sin närvaro sätts musiken igång – sång, dans och skratt flödar ut i korridorerna. Skärmen visar att 17 klassrum är uppkopplade till dansutmaningen.

- Det är viktigt att visa att vi kommer kunna umgås på distans, att vi kan ha roligt ihop och framhäva känslan av att alla är en viktig del av vår skola. Dessutom är det ett roligt sätt att bekanta sig med nya arbetsformer. Varje gång vi kopplar upp oss lär vi oss något nytt och vad man kan stöta på för strul. Vi lär oss allihop, säger Elin Ahx som anser att det är viktigt att hon som ledare även visar att hon vågar testa och utmana sig.

Se när klass 5B antar dansutmaningen mot lärarna:

Stillbild från filmklipp när elever och lärare dansar.

Att bekanta sig med det nya

Både att testa det digitala klassrummet tillsammans med läraren och ha roligt med fredagsaktiviteter har varit nyttigt. I klass 6B har det inte gått helt problemfritt.

- En gång hörde vi inte Elin på storbildsskärmen. En annan gång funkade inte ljudet för vissa av oss, då fick vi tillsammans undersöka varför det blev fel, säger Oskar Tham.

- Vi har lärt oss att alla 25 elever inte kan ha igång sina mikrofoner, då blev det för mycket ljud som stör. Vi får istället sätta på mikrofonen när vi ska säga något, säger Anna Witzell.

Oskar och Anna står i skolans korridor med sina ipads i handen.

Oskar Tham och Anna Witzell tycker att det har varit bra att testa det digitala klassrummet, men de har även funderingar hur det kommer bli om skolan stängas på grund av coronaviruset.

Men det finns också en del fundering kring hur dagarna med distansundervisningen kommer att vara.

- Vad ska man göra på raster när man inte har kompisar att leka med? Det kommer bli långtråkigt, säger Oskar Tham.

- Hur ska man göra om man behöver hjälp? Det går inte att räcka upp handen och man vill kanske inte skriva i chatten så alla ser. Och tänk om något inte fungera där hemma, säger Anna Witzell.

Mycket relevanta frågor som ska utforskas och flera delar kommer ha hunnit falla på sin plats om det blir dags. Det kommer bli en annorlunda vardag om eleverna ska gå i skolan hemifrån där varken kompisarna eller lärare finns fysiskt nära.

- Men vi har fortfarande tid att förbereda oss för att hittat gemensamma rutiner, tydliga arbetssätt och känna oss mer bekväma. Och även om det inte skulle bli aktuellt med stängning av skolan så har vi genom detta utvecklat vårt digitala arbetssätt vilket vi har nytta av oavsett, säger Elin Ahx.

En inkörningsperiod för alla

Eftersom distansundervisning aldrig tidigare genomförts är det sannolikt att många elever kommer behöva hjälp och stöd under den digitala skoldagen. Läraren Per Nordgaard tror att det kommer vara en inkörningsperiod för både lärare, elever och familjer:

- Även om vi har hög läskunnigheten i låg ålder så går det inte att förväntas sig att eleverna på lågstadiet kommer att lösa detta själva. Vi lärare måste anpassa lektionerna och föräldrarna kommer vara ett viktigt stöd där hemma. Däremot är våra elever vana vid att arbeta digitalt, de lär sig snabbt och delar med sig av tips. Redan idag räddas jag själv av mina elever i årskurs 2. Det är inte helt ovanligt att jag är den som är trögast i klassrummet när det kommer till tekniken.

Uppdaterad 2020-04-09

 

E-post
kontakt@kavlinge.se

Telefonnummer
046-73 90 00

Organisationsnummer: 21 20 00 1058

 

Postadress
Kävlinge kommun
Verksamhetens namn
244 80 Kävlinge

Besöksadress
Kullagatan 2, Kävlinge

 

Öppettider
Måndag 08.00 - 16.30
Tisdag 08.00 - 17.00
Onsdag 08.00 - 16.30
Torsdag 08.00 - 16.30
Fredag 08.00 - 15.00

FÖLJ OSS I SOCIALA MEDIER

Facebook logga