Artikeln publicerades 13 juni 2024
En jorden runt-resa med barnen på Henkelstorps förskola
Hur skapar man förutsättningar för alla barn att utveckla sin kulturella identitet, förståelse för andra kulturer och att se värdet i mångfald? Jo, man kan ge sig ut på en resa och tillsammans upptäcka länder och kulturer med hjälp av teknik, artefakter och en stor gnutta fantasi. Så valde man att göra vid Henkelstorps förskola i alla fall och aktiviteterna på respektive destination – de bestämde barnen.
Med hjälp av resväskor fyllda med material att undersöka och fördjupa sig i, har barn och pedagoger rest världen runt i projektet Resan. Tillsammans har man upplevt bland annat firandet av de dödas dag i Mexiko, pingviner som ruvar ägg på Antarktis, byggnationen av pyramiderna i Egypten och kanelbullefika med högläsning ur en Astrid Lindgren-bok.
Resrutten bestod av totalt 9 olika destinationer som barnen besökt i fantasin. Varje barngrupp fick dessutom rösta fram vad de ville fördjupa sig i och ta reda på mer om på respektive destination.
Ett resultat av förskolans systematiska kvalitetsarbete
Projektet Resan föddes ur förskolans systematiska kvalitetsarbete förra läsåret.
- Arbetet visade att vi behövde fördjupa och förstärka arbetet med att ge varje barn förutsättningar att känna sig stolt över och utveckla sin kulturella identitet. Vi ville också öka kunskapen för olika kulturer och hjälpa barnen förstå värdet av att leva i ett samhälle som präglas av mångfald, berättar rektor Anna Liedbergius.
Gemenskap och nyfikenhet som framgångsfaktorer
Projektet har inspirerat både barn, pedagoger och vårdnadshavare och skapat ett intresse för kulturer och stolthet över mångfald av sällan skådat slag.
- Framgångsrika metoder för att lyckas med projektet har varit att balansera igenkänningsfaktorn med moment fyllda av spänning, nyfikenhet och längtan. Att vi tillsammans har lekt fram projektet och att alla varit delaktiga har bidragit till känslan av gemenskap och gemensamma upplevelser, säger Anna Liedbergius.