Artikeln publicerades 4 augusti 2024

Ur arkivet 2003: Pågatågsplaner och nya bostäder i Furulund

Efter 90-talets stiltje på byggmarknaden kom byggandet igång igen i början av 2000-talet. Så även i Kävlinge. Tidningsklipp från den tiden vittnar om hur det planerades nybyggen i såväl de östra som de västra delarna av kommunen.

Gulnat tidningsklipp.

I Sydsvenskan kan man den 23 januari 2003 läsa att Furulund skulle få 130 nya bostäder. "Den norska byggjätten Veidekke köper Skandias mark i Furulund, där den gamla fabrikstomten ingår. Företaget planerar att bygga bostäder i enlighet med de detaljplaner som sedan länge finns framtagna. Detaljplanerna tillåter totalt 130 bostäder." skriver tidningen.

I en artikel i anslutning till nyheten om de 130 nya bostäderna förklarar Sydsvenskan bakgrunden:

"Ända sedan 1994 har Furulundsborna varit inställda på att det ska byggas bostäder på den gamla fabrikstomten. Då ingick Kävlinge kommun avtal med dåvarande markägare Skandia. Avtalet innebar att kommunen skulle detaljplanera området och bygga en väg mellan Kävlinge och Furulund. Skandia å sin sida skulle se till att sälja marken till någon som ville bygga. Detaljplanerna ordnades fram och vägen byggdes. Men några nya bostäder blev det inte. (…) Men nu är marken alltså såld, till en hemlig summa. Äntligen, tycker några boende i Furulund som Sydsvenskan har pratat med."

I oktober kunde Sydsvenskan berätta att det var ett stort intresse för de nya husen i Furulund, och att de flesta köparna var från grannkommunerna Eslöv och Lund: "På två veckor sålde byggbolaget Veidekke tjugonio hus på området intill Vikenbadet i Furulund. Markarbetet på området är nu avklarat och snart ska tjugotre enplanshus och sex en och en halvplanshus vara uppe."

"Furulund välkomnar pågatåg"

2003 var också året då det på allvar började pratas om en pågatågsstation i Furulund: "Gärna pågatåg men så lite godstrafik som möjligt. Så skulle man kunna sammanfatta de synpunkter som Furulundsborna framförde när Banverket kom till servicehemmet Ligustern på torsdagskvällen för att presentera planerna på en utbyggnad av Lommabanan." skriver Sydsvenskan den 7 februari 2003.

Lomma och Kävlinge lämnade under våren 2003 ett gemensamt yttrande till Banverket:

"Investeringarna för att förbättra Lommabanan ska endast göras för att skapa förutsättningar för persontrafik och varken Lomma eller Kävlinge kan tänka sig att acceptera mötesplatser för tåg genom tätorterna. Så lyder de två kraven från kommunledningarna i Lomma och Kävlinge i deras gemensamma yttrande till Banverket om Lommabanan."

Enligt tidningarna skulle man kunna förvänta sig persontrafik på Lommabanan någon gång under 2008 eller 2009, men det skulle dröja till den 12 december 2020 innan Lommabanan och den nya stationen i Furulund kunde invigas.

Digitalt invigningståg för Lommabanan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Snart rullar efterlängtade Pågatåg på Lommabanan Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Gulnat tidningsklipp.
Gulnat tidningsklipp.
Gulnat tidningsklipp.

I år fyller Kävlinge kommun 50 år och under detta jubileumsår kommer vi att titta tillbaka på åren som gått. Vi har grävt i kommunarkivet och läst tidningsartiklar från det halva sekel som gått sedan Löddeköpinge och Kävlinge slogs samman. Varje vecka kommer vi att titta tillbaka på ett av de 50 år som passerat, och denna vecka tittar vi tillbaka på 2003.