Artikeln publicerades 26 november 2024
Öppet forum: ”Det känns bättre att prata om det här”
På torsdagar möts ett tiotal elever på Korsbacka för att fika och prata om livet svåra frågor med vuxna från skolan, socialtjänsten och fritidsgården. Projektet kallas ”Öppet forum” och finns till för att motivera så kallade korridorsvandrare.
- Man måste gå i skolan för att kunna nå det man vill bli, säger Albin Katz, en av eleverna.
I korridorerna på Korsbackaskolan springer det runt en grupp livliga elever. En lärare går fram och säger till de högt låtande grabbarna så de lugnar ner sig. Inne i biblioteket sitter Skolkoordinatorn Josefin Hedin Landén, tittar ut på de livliga killarna, känner igen dem, skrattar lite och säger: ”Ja, de kommer också in hit senare”.
Det tidigare stöket på Korsbackaskolan i Kävlinge har det pratats mycket om under förra läsåret. Samtidigt som det pratats en del finns det mycket positivt som händer på högstadieskolan. Ett av många projekt som ska göra skolan lugnare kallas för Öppet forum. Det är ett initiativ för att nå och motivera så kallade: ”Korridorsvandrare”, elever som är i skolan men som inte alltid går på lektionerna.
- Eleverna har uttryckt att de saknar någonstans där de kan prata öppet utan regler, alltså ett öppet forum helt enkelt, säger Josefin Hedin Landén.
Omgivna av kunskap
När skolan har slutat och de flesta elever har gått hem eller gått på läxläsning kommer runt tio elever som vanligtvis inte har någonstans att vara till biblioteket. Killarna som brakade runt i korridorerna tidigare kommer in och sätter sig på stolar. De sätter sig ner och frågar om fikat idag är ölkorvar?
- De har snöat in på ölkorv, skrattar Josefin Hedin Landén.
Den här gången är det inte ölkorv, men de har fått sina efterfrågade: ”Smörisar”, frallor med smör på; och Iskaffe som det jublas högt över. Omgivna av böcker fulla med kunskap och visdom sitter de ner och får möjlighet att diskutera livets stora frågor, verklighetens tuffa utmaningar och hur det är att växa upp.
- Vi snackar om skolan och sånt och att det är viktigt att jag går i skolan och inte skolkar och så, och sen också vad man har för drömjobb och sånt, säger Albin Katz, en av eleverna som träffas på torsdagar, och fortsätter:
- Man måste gå i skolan för att kunna nå det man vill bli. Jag tror ändå folk inser att man måste göra det, för det är många på skolan som inte gör vad de ska alltså. Det är en bra grej att göra som vi gör, säger han.
Fullföljd utbildning
Projektet är en del av Sveriges kommuner och regioners insats: ”UP2 – fullföljd utbildning” och får pengar från Europeiska socialfonden. 26 kommuner deltar i insatsen. Inom Kävlinge kommun samarbetar Skolan, fritidsgårdarna och socialtjänsten. Målet är att fler unga ska få gymnasiebehörighet och därmed större möjlighet till en ljusare framtid. På Korsbacka börjar man med att få de här eleverna att gå på lektionerna.
- Syftet är att öka närvaron. Sätter du i system att lära dig gå i skolan? Ja, då kommer du per automatik förhoppningsvis fortsätta att göra det. Det blir precis lika naturligt som det är för oss att veta att jag går till jobbet, annars har jag inga pengar. Jag måste gå till skolan, annars får jag ingen utbildning, säger Josefin Hedin Landén.
Den nuvarande planen är att de här träffarna fortsätter fram till sommaren 2025 med möjlighet till förlängning. Då är förhoppningen att det syns i närvarostatistiken att Öppet forum funkar. Tills det är bevisat får elevernas möjligheter att prata utan regler räcka.
- Man kan ta upp mer saker som man kanske inte vill ta upp i ett klassrum, eller med sina vänner för dem förstår inte vad man menar. De bara skrattar eller så. Och det är en annan sak att prata om det här. Det tycker jag i alla fall. Det känns bättre att prata om det här i så fall, säger Albin Katz.