Artikeln publicerades 7 februari 2025

Vi byter trygghetslarm och leverantör

Under februari och mars månad kommer cirka 830 trygghetslarm att bytas ut i Kävlinge kommun. De nya larmen är bland annat mindre känsliga för IT- och telefonistörningar och har bättre räckvidd.

Svart och vit bild på äldre kvinna med käpp som trillat i sitt eget sovrum och har ont.

Ett trygghetslarm känns tryggt och gör att du får hjälp om du till exempel faller i ditt hem. (Foto: freepik.com)

Vår nya leverantör Careium Sweden AB kommer att ta över larmkedjan; från själva trygghetslarmet till första respons. Operatörerna i deras larmcentral är alltid redo för att ta emot larm och skicka det vidare till hemtjänstpersonalen, men även 112 om det är en nödsituation. Det betyder ökad tillgänglighet och snabbare responstid.

Trygghetslarmen har dessutom bättre räckvidd och är mindre känsliga för IT- och telefonistörningar.

Berörda får direktinformation

Kommuninvånare som berörs har fått ett brev med rubriken "Du får snart ett nytt trygghetslarm" med praktisk information kring hur bytet går till och vart man kan vända sig med frågor.

Vi har en tidplan för att byta trygghetslarmen i olika områden och några dagar innan det är dags kontaktar vi den det berör. Man behöver inte göra något mer än att boka tid med oss och, såklart, kolla identifikation innan man släpper in oss för att genomföra själva bytet.

Frågor kring byte av trygghetslarm

Om du har några som helst funderingar kring bytet av trygghetslarm kan du ställa dessa till Kontakt Kävlinge på telefon 046- 73 90 00 eller via e-post: kontakt@kavlinge.se.

 

Relaterade nyheter