Artikeln publicerades 17 juni 2025

Starka resultat i SKR:s servicemätning

I SKR:s nationella servicemätning 2025 visar resultaten att Kävlinge kommun gör tydliga framsteg gällande service- och bemötande - särskilt inom epostkommunikation där vi nu placerar oss bland de allra bästa kommunerna i landet.

Reception i nya kommunhuset. Personal tar emot besökare.

Kontakt Kävlinge i kommunhuset på Östra Stationstorget

Om servicemätningen

Servicemätningen genomförs årligen av Sveriges Kommuner och Regioner (SKR). Den bygger på invånarnas upplevelser vid kontakt med kommunen via telefon och e-post. Resultaten används för att utveckla och förbättra kommunens service.

E-post – Toppresultat i Sverige!

  • Tydlighet i e-postsvar: Här når vi plats sex i landet med ett resultat på 86,5 av 100.
  • Enkelhet via e-post: Med ett resultat på 88,0 av 100 placerar vi oss på plats fyra i Sverige.

Telefoni – Stabil och positiv utveckling

  • Bemötande via telefon har ökat från 81,2 (2024) till 84,5 (2025).
  • Enkelhet via telefon har förbättrats från 71,7 (2024) till 75,2 (2025).

”Vi är stolta över att vårt arbete med att förbättra kommunikationen ger så tydliga resultat. Att vi nu är bland de bästa i landet inom e-postservice är ett kvitto på det engagemang som kommunens medarbetare visar varje dag,” säger Lidia Isherwood, kundtjänstchef.

Om det nationella resultatet

Invånarna upplever ett allt bättre bemötande från sina kommuner. Det har blivit enklare att få hjälp och kommunikationen via e-post är tydligare än tidigare. Samtliga nyckeltal i 2025 års servicemätning visar en genomsnittlig förbättring jämfört med tidigare år.

Årets mätning bygger på en analys av 33 800 enkätsvar och 17 900 fritextkommentarer som tillsammans ger en jämförbar bild av serviceupplevelsen i landet. Mätningen baseras på ett större urval svar än tidigare år, vilket möjliggör en mer träffsäker och omfattande nationell jämförelse.

Resultaten för 2025 visar:

  • Bättre bemötande: Invånarna upplever ett tydligare och mer positivt bemötande från kommunerna jämfört med tidigare år.
  • Ökad tillgänglighet: Det har blivit enklare för invånarna att få hjälp via både e-post och telefon.
  • Förbättrade resultat: Alla nyckeltal i servicemätningen visar ett genomsnittligt förbättrat resultat i 2025 års mätning.

Ta del av resultatet i sin helhet här. Länk till annan webbplats.

Kontakt Kävlinge - kommunens kundtjänst

För många företagare, kommuninvånare och myndigheter är Kontakt Kävlinge den första kontakten med Kävlinge kommun. Vad många inte känner till, är att de ofta också är den sista. Kontakt Kävlinge är navet i vår kundservice och medarbetarnas kompetens och kännedom gör att de kan hjälpa till med de mesta - direkt.

Visste du detta om Kontakt Kävlinge?

  • Hittills i år har Kontakt Kävlinge tagit emot 14 346 mejlärenden och 16 751 telefonsamtal.
  • Sedan februari 2025 besvarar Kontakt Kävlinge även det kommunala bostadsbolaget KKBs kundtjänstärenden.
  • Förutom telefon- och mejlkontakt har Kontakt Kävlinge en mängd andra arbetsuppgifter -såsom parkeringstillstånd, konsumentvägledning, beställning av hjälpmedel, resekort, kunskapsprov till alkoholtillstånd, vigslar och mycket mer.

Relaterade nyheter