Artikeln publicerades 20 maj 2026

Ministerbesök: Stort intresse för kommunens beredskapsarbete

Under tisdagen besökte Carl-Oskar Bohlin, minister för civilt försvar, Kävlinge kommuns reningsverk för att ta del av kommunens arbete med beredskap och framtidens VA-lösningar.

Män i kostym samtalar framför en släpvagn där det står vatten.

Sveriges minister för civilt försvar Carl-Oskar Bohlin fick under tisdagen en rundtur på reningsverket i Kävlinge. Här visar VA-chef Jörgen Lindberg en krisvattentank.

Statsrådet visade stort intresse för Kävlinge kommuns arbete för att stärka både trygghet och uthållighet inför framtiden. Under besöket presenterades flera satsningar – från nödvatten och portabla vattenverk till investeringar i energiförsörjning och hållbar vattenanvändning.

– Vi har länge varit förberedda för kriser, men att dimensionera verksamheten för att kunna fortsätta fungera även under höjd beredskap eller krig är något som vi nu har fullt fokus på, förklarade kommundirektör Mikael Persson under besöket.

Kävlinge kommun har bland annat investerat i portabla vattenverk som kan göra dricksvatten av åvatten vid en krissituation, och släpvagnar utrustade med vattentankar för att snabbt kunna distribuera vatten där det behövs.

Samtidigt pågår satsningar för att göra VA-verksamheten självförsörjande på energi genom solceller, värmeväxlare och gasturbinteknik. Kommunen tittar även på lösningar för vätgaslagring – en teknik där Kävlinge är tidigt ute nationellt.

– Vi har hämtat inspiration från Sjöbohem, som är den enda större anläggning jag känner till med denna teknik. Vi är ännu bara i planerings- och förberedelsefasen, men satsningen har stor potential och en del av vårt arbete att forma framtiden, säger Johan Douglies, ordförande i Kävlinge kommuns tekniska utskott.

Män framför stora blå tuber.

Med portabla vattenverk kan åvatten renas till dricksvatten vid en krissituation.

Relaterade nyheter