Anlita fixartjänst

Kommunens fixartjänst hjälper dig som är 65 år eller äldre med enklare saker i hemmet. Det kan vara allt från att byta batteri i brandvarnaren till att ladda ner appar till din mobiltelefon.

Vem är fixartjänst till för?

Fixartjänsten erbjuds kostnadsfritt till kommuninvånare i Kävlinge kommun som är 65 plus eller har sjukersättning. Syftet med fixartjänst är att underlätta för individer och förebygga olyckor i bostaden.

Vad kostar det?

Fixartjänsten är kostnadsfri och utföraren har verktyg med sig. Du står själv för material och det ska finnas tillgängligt vid besöket.

Vad kan fixartjänst hjälpa till med?

  • Kontroll av brandvarnare
  • Byte av proppar och batteri
  • Luftning av element (om det är möjligt med tanke på elementets skick och ålder).
  • Byte av glödlampor och upphängning av julstjärna
  • Hjälp att ta fram en mindre mängd juldekoration
  • Smörjning av lås och dörrar
  • Upphängning av sladdar och halksäkra mattor
  • Digital support

Bli tryggare med att använda ny teknik

Är du 65 plus, bosatt i Kävlinge kommun och osäker på hur man navigerar sig fram i den digitala djungeln eller osäker på hur man använder digitala verktyg? Vår digitala support hjälper dig.

Digital support

Kontakt till Digital support

Vår digitala support är öppen måndagar kl. 10-11, ring 046-73 90 00,
du erbjuds stöd i mån av tid och personalens kunnande.

Vill du hellre få ett hembesök med digital support, ansök om Fixartjänst. Länk till annan webbplats.

På den digitala supporten kan du få hjälp med exempelvis:

  • Hur du laddar ner appar, så som BankID, till telefon och surfplatta.
  • Tips på användbara appar för olika tillfällen.
  • Hur ett videosamtal genomförs, samt kommunikationsverktyg för videosamtal.
  • Tips på andra verktyg och appar för att öka dina sociala kontakter.
  • Hur du söker fram information på nätet, exempelvis genom google.
  • Hur du spelar olika sällskapspel eller deltar på andra digitala aktiviteter.
  • Hur du genomför de olika digitala aktiviteter som kommunen tipsar om i foldern “Tips på digitala aktiviteter”.

På den digitala supporten kan du inte få hjälp med:

  • Uppgifter som kräver specifik fackkunskap inom IT-support exempelvis installation och felsökning av programvara eller operativsystem.
  • Leverantörstjänster inom internetuppkoppling, IP-telefoni eller digital-TV.

Utbilda dig själv i ny teknik

Korta instruktionsfilmer från utbildningsradion (UR)

På Utbildningsradions webbplats hitta du korta instruktionsfilmer kring specifika teman.

Instruktionsfilmer på Utbildningsradions webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

  • Använda mobiltelefon istället för dator
  • Skaffa e-post
  • Skicka sms, bilder och filmer
  • Hur du använder mobilt BankID
  • Beställ mobilt BankID bankID är ett system för att kunna legitimera sig digitalt och exempelvis betala räkningar eller logga in på statliga tjänster som Skatteverket via nätet. För att använda BankID måste du beställa ett via din bank.
  • Skaffa och använda swish
  • Appar för nytta
  • Appar för nöje
  • Hur man googlar
  • Hur du använder Siri och Assistenten
  • Surfa säkert i telefonen
  • Hur funkar Instagram och Facebook?
  • Handla och boka säkert på nätet

Hallå konsument

Hallå konsument är en upplysningstjänst med bland annat tips kring betalning, att handla från sajter utanför EU och om nätauktion.

Information finns på Hallå konsuments webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Digitala jag - utbildning i digitala vardagskunskaper

Det här är en utbildning för dig som vill bli tryggare med att använda digitala tjänster i din vardag, från Google Digitalakademin och Arbetsförmedlingen.

Information och utbildning finns på Digitala jags webbplats Länk till annan webbplats, öppnas i nytt fönster.

Prenumeration
Prenumeration


Är du nöjd med innehållet på webbsidan?