Mat och måltider för äldre

Det är Kävlinge kommuns måltidsservice som lagar maten till kommunens förskolebarn, elever och omsorgstagare, alltså till människor som är mellan ett år och dryga 100.

Meny Billingshälls seniorrestaurang

Billingshälls seniorrestaurang

Vi erbjuder dagens buffé och försäljning av smörgåsar och kakor. Måltidsvänner är välkomna att äta med sin vän. Vi ser gärna att ni betalar med kort eller swish.

  • Vi hjälps åt för att hålla avstånd och max 8 personer per bord.
  • Måltidspersonal finns för att kunna svara på dina frågor.
  • Handdesinfektion finns tillgängligt.

Seniorrestaurangens öppettider

Lunchservering:
Måndag - Torsdag 11.45-13.30
Fredag - Söndag 11.45-13.00

Pris
Dagens rätt 75 kr inklusive dryck, dagens soppa, salladsbuffé, bröd och kaffe. Önskas enbart soppa 40 kr.

Vi reserverar oss för eventuella ändringar.

Adress: Högalidsvägen 33, Kävlinge
Telefon: 046-73 96 45

Meny för särskilt boende

Skriv ut menyn

Sitter du vid en dator och vill skriva ut menyn? Högerklicka med ditt pekdon på menysidan. I pop-upp-rutan, välj SKRIV UT.

Den goda och hållbara måltiden

Kävlinge kommun har visionen ”måltiden i centrum – tillsammans gör vi måltiden till en god stund”. Den goda måltiden ska vara en positiv helhetsupplevelse och bidra till ökat välbefinnande, god folkhälsa, bra omsorg och fina utbildningsresultat.

Kävlinge kommun vill ta sitt ansvar för att göra de offentliga måltiderna hållbara. Med det menar vi att maten som serveras ska belasta klimatet så lite som möjligt. Måltidsservice arbetar på olika sätt för hållbara måltider.

Kött och fisk väljs med omsorg

Kött och fisk som inhandlas ska vara så bra som möjligt ur klimatsynpunkt. Därför väljs fisk som är fiskad eller odlad på ett hållbart sätt. Köttet köps från leverantörer som kan visa att djuren behandlats bra. Vi har bara svenskt kött och kyckling upphandlat.

Ekologiskt och svenskt

Måltidsservice planerar måltiderna så klimatsmart som möjligt. Till vår hjälp använder vi modellen S.M.A.R.T-mat. När det gäller inköp av ekologiska och/eller svenska varor planerar vi menyn ur ett helhetsperspektiv. Våra inköp av ekologiska varor är omkring 40 procent och 2/3 av maten vi serverar har sitt ursprung i Sverige.

Råvaror efter säsong och förnuft

Alla råvaror finns inte i obegränsad mängd, på nära håll, året om. Kävlinge kommun vill i så stor utsträckning som möjligt undvika att köpa mat som transporterats från andra sidan jordklotet, eller som odlats på onödigt energikrävande sätt. Därför är salladsbufféer och vegetariska rätter komponerade av råvaror som hör till säsongen.

Räddar så mycket mat som möjligt

Vi tycker det är viktigt att maten hamnar där den gör nytta – i magen. Inköpen planeras noga så att de råvaror som köps in också används. Att slänga mat som egentligen skulle kunnat ätas har stor onödig klimatpåverkan. Därför jobbar vi aktivt med att rädda maten. Får vi exempelvis rårivna morötter över så kan man finna dem i morgondagens soppa och får vi rotmos över så kan det bli ett saftigt och gott bröd! Gästerna i restaurangerna hjälper naturligtvis till genom att ta så mycket mat på tallriken som man orkar äta upp.

Mat lagad från grunden

Kävlinge kommun vill ha hög kvalitet på maten. Det innebär att vi har ambitionen att laga allt mer mat från grunden. Detta görs i den utsträckning det är möjligt och när det ger ett mervärde, vilket i dagsläget betyder att vi lagar drygt 80 procent från grunden.

Måltider hemma

Du som bor hemma kan vid behov få hjälp med biståndsbedömda insatser.

Det kan till exempel gälla inköp av mat och måltider och ledsagning till och från restaurangen.

Du vänder dig till biståndshandläggaren med en muntlig eller skriftlig ansökan, där du talar om vilket behov du har.

Konsistensanpassad mat

Av olika anledningar kan man ha svårt att tugga eller svälja. Våra kockar har kunskap i att konsistensanpassa maten efter ditt behov. Prata med din sjuksköterska så hjälper de dig.

Våra matgäster är viktiga

För att få veta vad våra matgäster har för önskemål om måltiderna har vi olika forum där maten och måltiderna diskuteras. Vi gör årliga enkäter som sedan redovisas i en kvalitetsrapport och vilka ligger till grund för vårt utvecklingsarbete. Vi anordnar också smakpaneler där matgästens åsikt spelar en stor roll för vilka nya recept som hamnar på menyn.

Är du nöjd med innehållet på webbsidan?