Information om trygghetslarm

Trygghetslarm fungerar dygnet runt. Larmet kopplas in i din bostad via eluttag. Alla som önskar, oavsett ålder har rätt till insatsen.

Vad är ett trygghetslarm?

Ett trygghetslarm är till för att du ska känna trygghet i ditt hem. Genom att trycka på din larmklocka som du har runt handleden eller bär runt halsen, kan du vid oförutsedda situationer kalla på hjälp från hemtjänstpersonalen dygnet runt.

Trygghetslarmet ersätter inte larmnummer 112

Modeller av trygghetslarm

Kävlinge kommun har två modeller av trygghetslarm.

  1. Ett stationärt trygghetslarm som är enkelt att använda och kan kopplas ihop med olika tillbehör, som brandlarm och dörrlarm.
  2. Ett mobilt trygghetslarm med GPS som visar var du befinner dig när du larmar.

Vilken modell som erbjuds styrs av ditt behov.

Hur får jag trygghetslarm från kommunen?

Du ansöker om trygghetslarm hos handläggaren på ditt område. Efter beviljad ansökan kommer du inom två arbetsdagar eller tidigare utifrån ditt behov bli kontaktad av en larmansvarig som tillsammans med dig bokar tid för inkoppling av ditt trygghetslarm. Tänk på att du kan behöva lämna ifrån dig en nyckel om behovet är akut, till exempel vid hemgång från sjukhus på helgdagar.

Finns det andra trygghetslarm är de som kommunen har?

Som enskild person kan man även privat köpa trygghetslarm som inte går via kommunens Leverantör. En ganska vanlig produkt är fall-larm med positionering som skickar ett larm till en närstående om man skulle råka falla. Produkter för privat bruk kan man dock inte köpa genom kommunen utan de måste inhandlas via internet eller hjälpmedelsbutiker.

När kan jag larma?

Trygghetslarmet ska enbart användas vid oförutsett behov av hjälp som du inte klarar att lösa själv. Larmet ska inte användas för att exempelvis kontrollera om hemtjänstpersonal kommer på utsatt tid, släcka eller tända lampor, öppna eller stänga fönster, sätta på eller stänga av TV eller ta upp saker från golvet, hämta en kopp kaffe eller liknande.

Vid återkommande behov av hjälp blir du kontaktad av din biståndshandläggare. Om du blir sjuk och du själv kan ta dig till vårdcentralen är det fortfarande dit du ska vända dig i första hand.

Installation av trygghetslarm

  • Vi kommer att installera ett trygghetslarm där det ingår sim-kort. Sim-kortet får inte användas för privat bruk utan tillhör Kävlinge kommun. Vid överträdelse kan du bli återbetalningsskyldig.
  • Vid installation av ett AKUT trygghetslarm måste du lämna en nyckel till din bostad. Nyckel återfås när Phoniro är monterat på dörren.
  • Du behöver inte lämna ifrån dig några nycklar om vi kan montera ett elektroniskt vred på insidan av din dörr som inte syns utifrån. Enbart personalen kan låsa upp dörren genom hemvårdens mobiltelefoner. Du använder din hemnyckel som vanligt och det nya vredet påverkar inte ditt vanliga lås.

Vad händer när jag larmar?

  • När du använder ditt trygghetslarm ska du få svar av vår leverantörs larmcentral inom två minuter antingen via larmenhetens högtalare eller via din telefon.
  • Får hemtjänstpersonalen ingen kontakt med dig dagtid mellan 06.45-21.30 kommer de hem till dig inom trettio minuter och går in i ditt hem med den digitala nyckeln som finns i hemvårdens mobil.
  • Får hemtjänstpersonalen ingen kontakt med dig nattetid mellan 21.30–06.45 kommer de hem tid dig inom fyrtiofem minuter och går in i ditt hem med den digitala nyckeln som finns i hemvårdens mobil.

Viktigt att tänka på

  • Prova gärna varje månad genom att trycka på larmklockan. Berätta för personalen via högtalaren när du testlarmar att de inte behöver komma.
  • För din säkerhet är det viktigt att du alltid har larmklockan på dig. Larmet är vattentätt så du kan ha det på dig när du duschar eller badar.
  • Mobila trygghetslarm måsta laddas regelbundet, helst en gång om dagen.
  • Annan utrustning i hemmet kan störa trygghetslarmet. Vi kan därför inte lämna några garantier kring att trygghetslarmet alltid fungerar.
  • Om portkod finns - vid ändring av portkod kontakta larmansvarig på ditt område.

Hur mycket kostar det?

  • Trygghetslarmet kostar 264 kr i månaden.
  • Du hyr trygghetslarm vilket innebär att du själv ansvarar för eventuella skador på den.
  • Vid förlust av larmklockan som hör till trygghetslarmet eller mobilt trygghetslarm så får du betala ersättning för en ny enligt gällande pris hos vår leverantör.
  • Armband till larmklockan kan bytas till självkostnadspris.
  • Du lånar ditt elektroniska vred. Det är mycket viktigt om det uppstår bekymmer eller skador med det elektroniska vredet att du kontaktar larmansvarig på ditt område.
  • Behöver hemtjänstpersonalen kontakta låssmed på grund av att din säkerhetskedja är på eller dörren är låst med sjutillhållarlås får du själv stå för låssmedskostnaden.
  • Kontaktar du låssmed så får du själv stå för kostnaden.

Återlämning av trygghetslarm

  • När trygghetslarm avslutas som insats monteras vredet ned och dörren återställs som den såg ut från början. Det är ditt ansvar att förvara originaldelarna i det egna hemmet så att återställandet av dörren kan ske.
  • Trygghetslarm ska lämnas tillbaka inom tre veckor eller om annan tid har blivit överenskommen med larmansvarig. Lämnas inte trygghetslarmet inom överenskommen tid debiteras kostnad för trygghetslarm enligt aktuella avgifter.

Kontakt till larmansvarig på ditt område

Hemtjänst Kävlinge
046-73 93 40

Hemtjänst Löddeköpinge och Furulund
046-73 97 00

Är du nöjd med innehållet på webbsidan?