Artikeln publicerades 5 april 2024

Förskolor får barn att röra sig mer.

Lackalänga- och Ljunggårdens förskolor i Kävlinge kommun har upptäckt att de har barn som inte orkar röra på sig, och inte kan de tolv grundrörelserna. Det fick dem att tänka om kring rörelse och även inredning.
- Det handlar om en medvetenhet hos personalen att planera för att vara mer aktiva, säger Lina Jägestedt, rektor på förskolorna.

Barn som står i utomhusmiljö på förskola

I höstas kom artisten Pidde P till några förskolor i Kävlinge kommun. Hans medryckande konserter fick de flesta barnen att dansa och hoppa till den poppiga musiken. Men några barn orkade helt enkelt inte. Det fick personalen på Lackalänga- och Ljunggårdens förskola att tänka till och införa små pulshöjande aktiviteter för barnen.- 10 minuter gör skillnad. Det har varit så att barnen tycker att det känns jobbigt: ”Varför dunkar mitt hjärta så snabbt?”. Det blir obehagligt därför att de inte är vana vid det, säger Pernilla Tegnér, biträdande rektor på de två förskolorna.
- Det finns vissa barn som inte kan sitta ordentligt för att man behöver träna vissa grundrörelser, fortsätter hon.

Grundrörelser

Bara genom att börja tänka på det här har pedagogerna på förskolorna börjat få barnen att träna på de tolv grundrörelserna: åla, krypa, gå, springa, hoppa, klättra, hänga, stödja, rulla/rotera, balansera, kasta och fånga.
- Det handlar om en medvetenhet hos personalen att planera för att vara mer aktiva ute och vara observanta på barn som faktiskt inte orkar. Och att planera in lekar som blir lustfyllda så att barnen inte tänker på att de rör sig, säger Lina Jägestedt, rektor på Lackalänga- och Ljunggårdens förskola.

För att få barnen att röra sig mer även inomhus har förskolorna möblerat om för att skapa större ytor och möjligheter att springa.
- Förr jobbade man mer aktivt, man hade lekhallar på förskolor. De finns inte på samma sätt längre. Man jobbar mycket med möblering av rum i rummen, vilket gör att det inte är lika stora ytor på förskolorna, säger Lina Jägestedt, rektor på de två förskolorna.

Motoriskt utanförskap

Barn behöver röra på sig, både på förskolan och hemma. Annars finns det faktiskt risker att en del hamnar utanför.
- någonstans blir det ju detta utanförskap precis som att man kan vara utanför av andra orsaker så kan det ju vara så att du inte hänger med. ”Nu ska vi gå ut och vi ska springa och leka ute på kullen”. Och så har vi ett barn som inte alls hänger med då hamnar de utanför själva den sociala leken. Och den är ju hemsk när det är en grej som rörelse som rent krasst sätt alla borde ha tillgång till, säger Pernilla Tegnér.