Kommunikationspolicyn beskriver Kävlinge kommuns gemensamma förhållningssätt i informations- och kommunikationsfrågor. Den ska bidra till en samsyn kring vad som menas med god kommunikation.
Principer för god kommunikation
Kommunikationen ska utgå från kommunens värdeord öppenhet, engagemang och utveckling. God kommunikation innebär dessutom för Kävlinge kommun att den:
Planeras och följs upp
Kommunicerar du med alla - kommunicerar du med ingen. Chefer och medarbetare måste sålla och prioritera samt skapa mening och förutsättningar för dialog. För att göra det är det viktigt att tänka igenom vem du vill nå, vad du vill säga, hur du ska säga det och vilka kanaler du ska använda och när. Det är också viktigt att följa upp resultatet av kommunikationen för att se vad som kan göras bättre till nästa gång.
Är tydlig och sann
Det är viktigt att vi har mottagarfokus när vi kommunicerar. Vem vi kommunicerar med avgör hur vi ska uttrycka oss. Genom att vara tydliga motverkar vi osäkerhet och missförstånd. Vår information ska alltid vara faktabaserad och korrekt samt ge en rättvisande bild.
Är samordnad och enhetlig
Det är viktigt att alla verksamheter inom kommunen tydligt kommunicerar att vi tillhör en och samma organisation. Det är tillsammans vi bygger ett starkt varumärke. En tydlig identitet ska signaleras i form, text och budskap. Vi ska också eftersträva en integrerad kommunikation vilket innebär att kommunikationen internt och externt ska koordineras.
Ansvar för kommunikationen
- Kommunfullmäktige fastställer och beslutar kommunikationspolicyn
- Kommunstyrelsen ansvarar för förvaltningsövergripande kommunikation samt för att nämnderna följer kommunens kommunikationspolicy
- Kommunledningen är ytterst ansvarig för den strategiska samordningen av kommunikationsarbetet
- Det praktiska ansvaret för utveckling och strategi ligger på kommunikationsavdelningen som ska samordna, förankra och driva utvecklingen av kommunikationsarbetet inom kommunen
- Politiska partier ansvarar för sin egen information och informationsspridning
Nämnder och chefer
Nämnderna och alla chefer ansvarar för kommunikationen inom sitt verksamhetsområde. Det innebär att medarbetarna ska få relevant information för sitt uppdrag och att chefen ska föra en dialog om medarbetarens roll i verksamheten. Det innebär också att kommuninvånarna ska få relevant information och att förutsättningar ska skapas för medborgardialog.
Alla medarbetare
God kommunikation är alla medarbetares ansvar. Medarbetarnas kommunikativa förmåga är viktig i kontakten med medborgarna och det innebär att vårt bemötande ska utgå från den gemensamma värdegrunden.
Alla medarbetare ansvarar för att hålla sig informerade och för att kommunicera med andra om sådant som är av betydelse för det egna verksamhetsområdet och de egna arbetsuppgifterna. Alla medarbetare ansvarar för att delta i dialogen internt i kommunen men även i dialogen med kommuninvånarna i det som rör egna ansvarsområden.
Extern kommunikation
Syftet med extern kommunikation är att kommuninvånarna ska vara välinformerade och delaktiga i kommunens verksamhet. De ska känna till den service de får av oss och hur de kan påverka kommunens verksamhet. Kommunen ska medverka till insyn och demokrati, bland annat genom att informera om planer och beslut. Med öppen kommunikation skapar vi trovärdighet och förståelse för vår verksamhet. Det handlar om att bygga goda relationer och ett gott anseende som stärker och stödjer vårt varumärke.
Kommunen har en uttalad ambition att skapa en bättre medborgardialog. En bra dialog förutsätter att vi är bra på att lyssna och ta till oss synpunkter; att vi bemöter kritik och att vi tar medborgarnas åsikter och förslag på allvar.
Massmedierelationer
Granskningen av all offentlig verksamhet är en viktig uppgift för massmedia och för kommunen är massmedia en viktig kanal för att kommunicera budskap till kommuninvånare och samarbetspartners. Alla medarbetare och talespersoner ska därför tillsammans kommunicera Kävlinge kommuns budskap på ett professionellt sätt och att ge media god service. Det gör vi genom att vi är tillgängliga, öppna och snabba i våra kontakter med massmedia.
Den grafiska profilen
En tydlig kommunikation förutsätter även visuell enhetlighet och tydlighet hos avsändaren. Den grafiska profilen är styrande för all produktion av informationsmaterial, såväl tryckt som elektroniskt.